#trustfood #vuohelanherkku #snowballeffect #gluten-free

Lumipalloefekti Facebookissa

snowball-facebook.jpg

Suomalainen, laadukkaista gluteenittomista leipomo- ja jauhotuotteista tunnettu Vuohelan Herkku halusi lanseerata uudet Farina-jauhoseoksensa edullisesti mutta vaikuttavasti. Kun Trust Food ehdotti testaajakampanjaa Facebookissa, myynti- ja markkinointipäällikkö Jaana Heikkilä innostui heti.

”Tänä päivänä on erittäin tärkeää ottaa kuluttajat mukaan osallistumaan. Kampanja oli helppo toteuttaa ja kustannustehokas”, Jaana Heikkilä sanoo.

Idea oli yksinkertainen. Vuohelan Herkku julkaisi Facebookissa kutsun, jossa pyydettiin ilmoittautumaan uutuustuotteiden testaajaksi. 1 412 ilmoittautui kommentoimalla; lisäksi postaus sai 772 tykkäystä ja 68 jakoa. Tulos oli Jaanan sanoin ”käsittämätön.”

”Meinasin pudota tuolilta. Odotin, että ilmoittautumisia tulee ehkä jokunen sata. Heti kun kutsu oli julkaistu, se oli saman tien jaettu eteenpäin. Viestimme levisi todella nopeasti.”

Postausta tuki mainos Keliakia-lehdessä, banneri keliakiafoorumilla ja tarkasti kohdennettu Facebook-mainonta.

”Kutsu tavoitti kaikkiaan yli 46 000 ihmistä Facebookissa. Maksetun tavoittavuuden osuus siitä oli vain muutama tuhat”, Jaana sanoo.

Vuohelan Herkku arpoi ilmoittautuneiden joukosta kaksikymmentä, jotka saivat tuotteet kotiinsa testattaviksi. Kommentit kerättiin verkkokyselyssä ja vuorovaikutusta jatkettiin raporttipostauksilla.

Saldona oli Facebook-tykkääjien määrän merkittävä kasvu – vaikka testaajaksi ilmoittautuminen ei edellyttänyt tykkäämistä.

”Kampanja oli todella onnistunut ja sai poikkeuksellisen laajan huomion. Tavoitimme uusia potentiaalisia käyttäjiä, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita meidän tuotteistamme. Seuraajamme ovat erittäin sitoutuneita.”

Ilmiö ei rajoittunut vain digitaaliseen ympäristöön. Kaksi sanomalehteä otti yhteyttä ja teki kampanjasta artikkelin. Aika hyvin Facebook-postaukselle…