< Etusivulle

Kerro, mitä iloa tuote tuottaa

#

Anne Korkiakoski piti Elintarvikepäivässä kunnon herätyspuheen: Panoksia markkinointiin! Ajattelu isommaksi!

Salillinen brändipäättäjiä nyökytteli niin hartaasti, että on lupa odottaa vaikuttavia muutoksia. Kirsikaksi kakun päälle voi toivoa erityistä huomiota markkinoinnin laatuun.

Luoja meidät nimittäin säästäköön siltä, että kaikki Suomen elintarvikeyritykset päättävät kertoa tuotteistaan Hesarin etusivulla. Sillä sitähän markkinointi toisinaan on: kertoa pajatetaan omaa tuotetta koko rahalla, kun nyt kerran markkinoidaan. Ajatuskulku on tämä: ihminen kuulee, kiinnostuu, ostaa. No ei kiinnostu, kun ydinviesti ei erotu läimäkkien ja argumenttien merestä.

Montako loistavaa suomalaista elintarvikebrändiä tai -markkinointikonseptia sinä muistat? Hyvä. Entä moniko niistä on viime vuosilta?

Onnistujien ulkopuolella lähivuosien ruokamainonnan on voinut jakaa tylysti kolmeen laariin:

  1. Pänikkä ja uutuusläimäke.
  2. Resepti.
  3. Ravitsemusväite.

Relevanttejahan nekin ovat, jos ne viestivät kiinnostavaa lisäarvoa. Onko sitä ”kinkkupasta”, tai ”x % kuitua”? Terveellisen tuotteen markkinoinnissa suurin virhe on luottaa liikaa terveysväitteeseen, sanoo Healthy Marketing Teamin Peter Wennström. Ratiolla ei tee mitään ilman emootiota.

Mikä suomalaisessa elintarvikemarkkinoinnissa mättää?

Turvallisuushakuisuus. Kun varotaan herättämästä pahaa mieltä kenessäkään, ei herätetä mitään muutakaan.

Halpaanmeneminen. Valitaan kanava hinnan, ei kohderyhmän ja tavoitteiden mukaan.

Hutera perusta. Kuinka kirkkaita arvot ja missio ovat? Ohjaavatko ne kaikkea toimintaa?

Markkinoidaan itselle.

Hukutaan tietoon.

Nähdään puut muttei metsää. Toteutuksen nippeleitä vatvoessa ihminen tuntee aikaansaamisen iloa.

Seuranta ontuu.

Hyvä lähtökohta olisi kysyä kaksi kysymystä: Ketä kiinnostaa? Miksi?

Ketään ei kiinnosta, että maailmassa on joku tuote. Ihmistä kiinnostaa se, mitä iloa tuote hänelle tarjoaa – faktisesti tai tunteen tasolla.

Marjut Kuula
Concept Planner
@mkuula
20.5.2016