Nyt maistuisi Personal Label

PersonalLabel-trustfood-large.jpg

Ennen puhuttiin massa- ja niche-markkinoista – nyt meillä on mass of niches. Pirstaloituminen ja yksilöllistyminen näkyvät myös ruokavalinnoissa.

Yhtenä tienraivaajana toimii personoitu ravitsemus. Sen perusajatus on yksinkertainen: banaani ei ole sama kaikille. Geneettiset tekijät vaikuttavat siihen, miten ravintoaineet kunkin yksilön kehossa toimivat. Tällaista henkilökohtaista dataa voivat hyödyntää niin aktiivisuusrannekkeet kuin älykkäät lounaslinjastot.

Markkinamahdollisuuteen ovat omalla tahollaan tarttuneet esimerkiksi Habit sekä SNPitty. Asiakas saa kotiinsa testipaketin ja postittaa ottamansa näytteet laboratorioon. Tuloksena on henkilökohtainen ravitsemussuunnitelma, valmennus sekä omiin ravintotarpeisiin osuvaa vatsantäytettä kotiinkuljetuksella.

Konseptin ja markkinointiviestinnän osalta Habit on taitavaa työtä. Puhetapa – kuten ”the science of you” ja ”your Hero Food” – luo väitetylle tieteelliselle pohjalle mystistä uskottavuutta. Kuulostaa luotettavammalta kuin Vinome, joka yhdistää geenit viineihin: DNA-testi ja kolme yksilöllisesti sopivaa viiniä alkaen 149 dollaria.

Jos unohdetaan geenit, voisiko personointi toimia yksinkertaisesti makutottumusten pohjalta? Haasteena on taivuttaa massatuotanto pienempiin sarjoihin. 3D-tulostus voi tarjota mahdollisuuksia – ei niinkään ruoan tulostajana, vaan lisäämällä massatuotannon koneisiin uusia ominaisuuksia.

Maksalaatikon osalta yksilöllisyydeksi riittänee jatkossakin rusinattoman variantin olemassaolo perinteisen rinnalla. Kotimarkkinan ulkopuolella mahdollisuudet kasvavat. Kuinka hienoa olisikaan viedä Lähi-Itään ja Aasiaan personoituja puhtaan pohjolan marjatuotteita, DNA:lla tai ilman.

Mikä ettei, kun verkossa voi jo kustomoida vaikkapa mysliä ja suklaata makunsa mukaan. Kaikkein tärkeimmistäkin on huolehdittu: Tails.com valmistaa personoitua ruokaa koirille. Kotiin saapuvaa ruokapussia koristaa tietenkin koiran ikioma nimi.


Marjut Kuula
Concept Planner

20.6.2017