Viisi vientiavainta PK-yritykselle

vienti_kuvitus.jpg

Kansantalouden heikkeneminen näkyy ennen niin suhdannevakaassa elintarviketeollisuudessa, toteaa Elintarviketeollisuusliitto. Ostovoiman heikkeneminen, kuluttajahintojen aleneminen ja Venäjän tuontirajoitukset alkavat vaikuttaa yritysten kannattavuuteen ja tulevaisuuden näkymiin.

Liiton tekemässä kyselyssä näkyy kuitenkin myös uskoa tulevaisuuteen: yritykset haluavat investoida taloustilanteesta huolimatta. Parhaiten pärjäävätkin ne, jotka pysähtyvät katsomaan kriittisesti omaa toimintaansa ja uudistavat strategiaansa keskittyen mahdollisuuksiin, joissa on enemmän kysyntää ja vähemmän kilpailua.

Kotimarkkina on elinehto monille yrityksille, etenkin pienemmille. Maailma on kuitenkin yllättävän lähellä, ja hyvin suunnitelluilla vientitoimilla voidaan turvata riittävät volyymit ja parantaa kustannustehokkuutta. Laadukkaille suomalaisille elintarvikkeille on kysyntää myös maamme rajojen ulkopuolella.

Liikkeelle ei tarvitse lähteä yksin ja haulikkoammuntaa kannattaa välttää. Kun asioista ottaa selvää ja kartoittaa potentiaalisten markkinoiden kilpailutilannetta, saa paremmat eväät eteenpäin.

Tästä se alkaa:


  1. Hanki vertaistukea verkkofoorumeilta ja vienninedistämishankkeista. Tutustu esimerkiksi Finpron palveluihin.
  2. Pyydä apua ja hae avustusta kansainvälisen kasvun suunnitteluun. Ammattitaitoisen asiantuntijakumppanin kanssa markkinakartoitukset ja myyntitoimien suunnittelun pystyy kohdistamaan juuri oikeisiin asioihin. Ulkopuolinen veturi pitää huolta prosessin etenemisestä. Kurkkaa Tekesin ohjelmat PK-yrityksille.
  3. Ole aidosti avoin uusille mahdollisuuksille – älä jumita käytäntöihin, jotka toimivat kotimarkkinassa. Pilotointi on hyvä tapa lähteä liikkeelle ja verkkokauppa tarjoaa aivan uusia mahdollisuuksia.Opi tekemällä ja kokeilemalla.
  4. Unohda perisuomalainen vaatimattomuus. Ole ylpeä osaamisestanne, mutta muista myös kuunnella. Ulkomainen asiakas on saatava vakuuttumaan tuotteiden ainutlaatuisuudesta. Pelkkä suomalaisuus ei ole syy ostaa.
  5. Mieti loppuasiakasta: miten kuluttaja tai HoReCa-ammattilainen saadaan kiinnostumaan ja kokeilemaan tuotetta. Lupaa jakelijalle, että panostat lanseeraukseen.

Trust Food on ruokaan ja juomaan erikoistunut markkinointitoimisto, joka on auttanut viennin käynnistämisessä mm. arktisista likööreistä tunnettua Lignell&Piispasta ja Atrian omistamaa lemmikkieläinruokien valmistajaa, Best-In Oy:tä. Olemme koordinoineet markkinaselvityksiä Baltiassa, Keski-Euroopassa ja Aasiassa, hankkineet rahoitusta, konseptoineet tuotteita ja brändejä, ja avanneet ovia niin logistiikkakumppaneihin kuin potentiaalisiin jakelijoihin. Työskentelytapamme on käytännönläheinen ja kaikki toimenpiteet tähtäävät siihen, että yritys voi aloittaa aktiivisen myyntityön mahdollisimman pian.